Proponuję scenariusz zajęcia "Rodzice kontra dzieci" w formie zabaw diagnozujących. Rodzice nie tylko mogą czerpać radość ze wspólnej zabawy ze swoim dzieckiem, ale również zobaczyć i ocenić jego osiągnięcia z wszystkich obszarów aktywności dziecka.
Scenariusz spotkania warsztatowego Dzieci sześcioletnich z rodzicami
Miejsce: Miejskie Przedszkole nr 57 Im. Krasnala Hałabały w Katowicach
Grupy sześciolatków: Jarzębinki z rodzicami, Jaskółki z rodzicami
Prowadzące: U. Freidlender, mgr A. Kubiczek
Scenariusz opracowała: mgr A. Kubiczek
Temat: „Hałabało baw się z nami bo będziemy wnet uczniami” - spotkanie warsztatowe w formie zajęcia diagnozującego.
Cele ogólne:
- przedstawienie rodzicom różnych propozycji zabaw rozwijających u sześciolatków dojrzałość szkolną,
- umożliwienie rodzicom obserwacji swojego dziecka podczas zajęć o charakterze holistycznym.
Cele operacyjne Dziecko:
- wita się z pacynką krasnala Hałabały,
- zna i przestrzega reguły gry dydaktycznej,
- potrafi pogodzić się z przegraną,
- zna gatunki drzew i kwiatów,
- odczytuje wyrazy i litery,
- układa z rozsypanki literowej wyrazy,
- dzieli na sylaby,
- dokonuje syntezy słów,
- potrafi liczyć,
- poprawnie posługuje się kostką,
- umie wykonać działania „+”, „- ,
- z figur geometrycznych tworzy obraz,
- tańczy walczyka,
- z rodzicami uczestniczy w tańcach integracyjnych,
- prawidłowo i dokładnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Metody:
- czynna (zadań stawianych do wykonania),
- słowna (rozmowa, instruktaż),
- oglądowa (samodzielnych doświadczeń).
- Pedagogika zabawy,
- I. Majchrzak, Program E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
Formy organizacyjne:
- praca z całą grupą,
- praca w zespole,
- praca indywidualna.
Formy aktywności:
- gra dydaktyczna,
- wyklejanie obrazu zimy lub wiosny z figur geometrycznych,
- śpiewanie i tańczenie,
- ćwiczenia gimnastyczne.
Pomoce: plakat informacyjny o zajęciu, dwa hasła nad drzwiami wejściowymi do sal, tablica buziek, buźki wesołe i smutne z papieru samoprzylepnego, dyplom wzorowego przedszkolaka, obręcze do rozstawienia gry na dywanie, napisy: start i meta, duża kostka, dwa duże pionki, zadania i polecenia (Załącznik 1), klocki – punkty, dwa duże arkusze, figury geometryczne z kolorowego papieru, klej, rozsypanka literowa, magnetofon, płyty CD (Tańce integracyjne).
Proponowany przebieg
- W sali Jarzębinek przywitanie przybyłych gości, pacynką krasnala Hałabały.
- Zaproszenie dzieci i rodziców do wspólnych zabaw przygotowanych przez Nauczycielki z Hałabałą.
- Gra dydaktyczna pt. Dzieci kontra Rodzice:
- podział na dwa zespoły: 1 zespół dzieci i 2 zespół rodziców,
- omówienie reguł gry dydaktycznej,
- zbieranie przez dzieci punktów-diamentów za prawidłowe wykonanie zadania,
- podsumowanie wyników gry, wyłonienie zwycięzców.
- Zabawa ruchowa przy piosence Jedzie pociąg z daleka, przejazd wszystkich do sali grupy Jaskółek.
- Taniec integracyjny pt. Jak przyjemnie maszerować.
- Wyklejanie z figur geometrycznych wybranej przez siebie pory roku (zimy lub wiosny) – praca w dwóch zespołach.
- Taniec dzieci z rodzicami Walczyk dla mamy.
- Omówienie wykonanych prac, zorganizowanie wystawki.
- Podziękowanie rodzicom i dzieciom za udział w zabawie:
- wręczenie przez panią Dyrektor każdemu dziecku Dyplomu wzorowego przedszkolaka
- ocenienie spotkania przez naklejanie buziek smutnych i wesołych.
- Pożegnanie się Iskierką.
Załącznik 1
Zadania należy rozciąć i powkładać w okienka gry dydaktycznej.
Zadania z * dla zdolnych
Jakie to litery? A, K, L, B
Jakie to litery? C, U, O, M
Jakie to litery? T, Z, E, D
Jakie to litery? P, S, O, N
Jakie to litery? R, W, B, E
Jakie to litery? D, P, U, C
Co tu pisze? mama, osa, ul
Co tu pisze? tata, oko, lala
Co tu pisze? Ola, kot, dom
Nauczycielka głoskuje, zgadnij jakie to słowo? aparat, okno, but
Nauczycielka głoskuje, zgadnij jakie to słowo? pies, dywan, lustro
Podziel na sylaby: klocki, kosz, tulipan
Podziel na sylaby lampa, dom, aparat
Cofnij się 2 POLA
Przesuń się w grze o 3 POLA do przodu
Ile to jest? 2 + 3 =
Ile to jest? 4 + 3 = Ile to jest? 5 – 2 =
Ile to jest? 7 – 2 =
Jakie to liczby? 5 11 24 162
Jakie to liczby? 4 16 35 * 140 *
Jakie to liczby? 8 23 57 * 120 *
jakie to liczby? 9 22 61 * 100 * 5 przysiadów 6 pajacyków 7 podskoków na prawej nodze
Wymień 3 nazwy drzew?
wymień 3 nazwy kwiatów?
Opracowała: mgr Agnieszka Kubiczek |